Oppskrifter

lørdag 23. oktober 2010

Supergod sjokoladekake

Oppskriften på denne fantastiske sjokoladekaken har jeg stjålet hos Golle baker kaker. Jeg har bakt den til alle anledninger i det siste og den faller alltid i smak hos gjestene. Tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere her hos meg.

Kakebunn:
1 1/3 dl sterk kaffe
1 dl kakaopulver
100 g smør
4 dl sukker
3 egg
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
240 g hvetemel
1 dl melk
  • Kok opp kaffe og bland med kakao. Rør til kakaopulvret har løst seg opp. Bland i melken, og avkjøl til det er lunkent.
  • Pisk ROMTEMPERERT smør sammen med sukker til du får en luftig smørkrem. Pisk inn ett egg om gangen (også best romtemperert). Sikt sammen de tørre ingrediensene og bland inn i deigen vekselvis med kaffe/kakao/melke-blandingen.
  • Ha deigen i en rund kakeform (24 cm) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist på nederste rille i ovnen ved 180 grader i ca 60 minutter. Avkjøles i formen. Løsnes fra formen med skarp kniv.
  • Fjern bakepapiret, og del i 3 lag.

After eight krem (Blandingen er stjålet fra Grodfamiljen)
6 dl fløte
260g After eight
  • Varm After eighten og fløte i en kjele til After eighten har smeltet inn i fløten, det skal IKKE koke.
  • Avkjøl og sett i kjøleskapet over natten
  • Pisk som vanlig krem og ha mellom lagene og rundt hele kaken



Samme kake bakte jeg i Lilly Olava sin 1 års dag men da hadde jeg bringebærkrem og mmf lokk

Bringebærkrem (selvkomponert)
6 dl fløte
1 glass Noras hjemmelagde bringebærsyltetøy
1 ss appelsinmarmelade
4 ss vaniljesaus
4 ss melis
  • Pisk fløten, vaniljesaus og melis til krem
  • Vend inn syltetøy og marmelade i kremen
  • Påfør krem mellom lagene og rundt hele kaken

MMF (marshmellowfondant):
200 gr Marshmallows
2 ss vann
500 gr melis
2 ss matfett - kan sløyfes
(Kakefarge, OBS! ikke bruk vanlig konditorfarge, det gir nesten ikke farge..)
  • Ha marshmallowsen i en plastbolle.
  • Hell over vannet og sett det på full styrke i mikroen i ca 1 - 1 1/2 min.
  • (Ha i matfettet og eventuell kakefarge)
  • Rør godt i marshmallowsen og bland inn melis til ønska konsistens, litt om gangen. Bland etterhvert på bakepapir
  • Kjevl ut til den er passe tynn og ha som et lokk over kaken og pynt




1 kommentar:

  1. Supert. Jeg elsker kakeoppskrifter. Baker egentlig altfor lite.

    SvarSlett

Kjempehyggelig om du vil legge igjen en kommentar hos meg. Ha en fortsatt fin dag!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails